zondag 15 december 2013

Nino de opvang kater

Hij is niet de eerste kat die ik opvang in huis. Er zijn al vele katten voor hem geweest. Met hem bedoel ik Nino. Nino is een kitten van zes maanden. Nino had in het asiel constant last van niesziekte. Het was erg sneu voor hem. Hij zat constant verstopt en had het benauwd. Ik heb hem mee naar huis genomen in de hoop dat hij hier op gaat knappen.

Zo jong als Nino is waren de opvang katten voor hem niet. Dat waren vooral oudere katten die een ziekte hadden. Veel opvangkatten waren zo ziek dat ze dood zouden gaan. Ik wilde ze niet hun laatste dagen, weken, maanden, in het asiel laten slijten. Sommige katten hebben nog een paar dagen geleefd. Andere katten hebben nog een paar maanden bij mij in huis rond gelopen.

Dan mochten ze nog heerlijk genieten in huis en in de tuin. Ik kookte kipfilet voor ze of gaf ze ander lekker voer. Als het dan duidelijk werd dat de kat echt niet meer verder kon leven dan ging ik ermee naar de dierenarts en liet ze inslapen. Het feit dat dieren in een asiel komen en daar sterven in een hok vind ik naar. Dat vind ik vreselijk. Op deze manier kan ik een dier zo nu en dan helpen het iets aangenamer te maken aan het eind van hun leven.

Nino is niet zomaar een kitten. Nee, Nino is een kitten met een doel. Dat doel is zoveel mogelijk ontdekken en meemaken in het leven. Alles, maar dan ook werkelijk alles, moet onderzocht worden. In iedere plant moet gegraven en gelegen worden. Op iedere kast moet gesprongen worden. Het aanrecht van boven tot onder besnuffeld. Alle krabpalen en alle mandjes worden aan een onderzoek onderworpen. Niets ontgaat deze jonge kater.

Nino kwam binnen in het asiel als kitten toen hij nog heel klein was. Hij was er zeer ernstig aan toe. Ook zijn zusje en broertje waren erg ziek. Of Nino ooit nog helemaal van zijn niesziekte af zal komen is de vraag. Nino lijkt zich er weinig van aan te trekken. Zijn ogen zijn vaak vochtig en hij niest zo nu en dan. Als hij niest dan vliegen de klodders snot je om de oren. Ook daar lijkt Nino verder geen last van te hebben. Ik vind het wat minder prettig moet  ik bekennen.

Ondanks zijn snot en wat natte oogjes is Nino een super grappig katertje. Hij loopt tussen mijn honden door of hij niet anders gewend is. Hij negeert mijn andere katten en trekt helemaal zijn eigen plan. Mijn eigen kater vindt het helemaal niks. Hij begint al met grommen als hij maar denkt dat Nino eraan komt. Nino kijkt een keer en maakt zich er niet druk om. De kleine man ligt nu tevreden naast mij te slapen. Ik ben benieuwd over welke avonturen hij droomt !!


Nino nu

Nino toen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten